Petang tadi saya pergi ke Pameran Hartanah Bumiputra di Pusat Pameran Mid Valley. Cadangnya sekadar mahu meninjau sekiranya ada rumah yang mampu saya beli.

Sebenarnya saya sudah membeli sebuah rumah Pangsapuri Angsana, Taman Raintree di Batu Caves. Tempatnya berdekatan dengan Kuil Batu Caves (di sebelah belakang bukit Batu Caves). Harganya RM 115.000 dengan keluasan 850 kaki persegi, tiga bilik dan dua bilik air. Saya sudah meletakkan wang tempahan sebanyak RM 1000.00. Pada asalnya, saya berminat membeli rumah itu kerana lokasinya akan didirikan Stesen Komuter KTM yang dijangka siap pada 2009. Sudah tentu nilai rumah itu melambung naik apabila sudah siap kelak. Tetapi saya terpaksa membatalkan niat menduduki rumah itu kerana feng shui kawasan itu kurang elok. Ini nasihat daripada saudara mara dan rakan-rakan. Nampaknya saya terpaksa memohon bagi mendapatkan semula wang tempahan itu.

Berbalik pada keadaan di Mid Valley. Belum sempat menghabiskan semua gerai pameran itu, saya sudah tertarik pada sebuah gerai pameran. Apabila melihat pada brosur yang diberikan, saya tertarik dengan harga dan bentuk rumah yang dipaparkan. Apartmen Gardenville Selayang Heights namanya. Dengan keluasan 1307 kaki persegi, tiga bilik tidur, dua bilik air, empat beranda, harga jualan kepada bumiputra ialah RM148.000 (tingkat tiga, lot tepi). Saya terus nekad membayar wang tempahan RM 100.00 (murah kerana membeli daripada pemaju) bagi mendapatkan rumah itu. Kemudian saya terus bergegas ke Selayang bagi melihat fasa rumah yang sudah siap. Cuma rumah saya itu belum siap dibina. Saya berpuas hati dengan keluasan dalaman rumah dan suasana rumah itu. Berdekatan dengan masjid pula. Semoga rumah itu siap segera dibina.

Saya teruja mahu membeli rumah kerana...

3 komen:

Norlela Zubir berkata...

Assalamualaikum Tn Anuar,
Hmmmm... biar saya teka ya. Kerana... tidak lama lagi ada orang akan makan nasi minyak, betul ke??? Jangan lupa kirim kad ya.

Unknown berkata...

Betul! Tapi saya kurang pasti tarikhnya. Hehe

munira berkata...

wah...gi midvalley beli umah rupanya!
baguslah..berjiranlah kite ek :)